≡ Menu

Odchudzanie i sen.

Jakiś czas temu słyszałam opinię, że brak snu może mieć wpływ na odchudzanie i gubienie zbędnego tłuszczu. Pomyślałam wówczas, że to jakaś bzdura, ale okazuje się, że rzeczywiście tak jest. Brak odpowiedniej ilości snu może bardzo wpłynąć na szybkość odchudzania. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy jak sen może pozytywnie wpłynąć na odchudzanie.

Oto kilka powodów, dla których sen może być brakującym ogniwem w walce ze zbędnym tłuszczem.

Po pierwsze

spiacaKiedy jesteś wypoczęta łatwiej jest podejmować zdrowe decyzje i wybierać zdrowe produkty. Nie wiem czy to sprawa psychologii czy fizjologii, ale tak jest. Zauważyłam, że kiedy jestem wyspana to jem zdrowe produkty od których się nie tyje. Na obiad wybieram pieczone mięso i porządną porcję sałaty, nie kusi mnie szarlotka z lodami czy pączek. Kiedy tylko nie do końca się wyśpię, następnego dnia jestem zmęczona i chcąc złagodzić objawy zmęczenia kusi mnie kawa z mlekiem, czekolada czy inne niezdrowe przekąski. Wtedy jest mi bardzo trudno zapanować nad takimi zachciankami. Czekolada czy kawa, która miała mnie wzmocnić osłabia jeszcze bardziej, bo po gwałtownej dawce cukru co prawda przez chwilę jestem pełna energii, ale zaraz po tym, gdy poziom cukru równie gwałtownie spada, znowu brak mi sił i czuję się zmęczona, a cukier, który miał mnie wzmocnić i zwiększyć ilość energii, jedynie co zwiększył to obwód pasa i bioder.

 Po drugie

Wielu naukowców dowiodło, że istnieje bardzo ścisły związek pomiędzy spaniem, a hormonami, które warunkują nasze zachowania żywieniowe. W ten związek zaangażowane są dwa bardzo ważne hormony regulujące łaknienie: grelina i leptyna. Grelina jest hormonem apetytu, odpowiedzialna za uczucie głodu, a leptyna jest hormonem przeciwstawnym do greliny, informuje mózg, że masz już dość jedzenia., wykazuje bowiem działanie hamujące na apetyt i bywa określana „hormonem przeciwdziałającym otyłości”

Gdy jesteś niewyspana poziomu greliny wzrasta, a poziom leptyny gwałtownie spada. Rezultatem tego działania jest zwiększona ochota na jedzenie, które możesz jeść w ogromnych ilościach i nadal czuć się głodna. To straszne ciągle jeść i nadal być głodnym. Być może doświadczyłaś już tego uczucia „nie najedzenia się” jesz i jesz i ciągle jesteś głodna. Prawdopodobnie to właśnie wynik braku odpowiedniej ilości snu.

Niski poziom leptyny powoduje też spowolnienie metabolizmu co może mieć także fatalne skutki dla Twojej figury.

Aby schudnąć nie dopuść do zachwiania równowagi pomiędzy greliną i leptyną i wysypiaj się dobrze.

Znam kilka sprawdzonych sposobów na dobry sen.

Po pierwsze

Unikaj cukru przed snem. Jeśli przed snem zjesz produkty bogate w cukier, to spowoduje to najpierw gwałtowny jego wzrost, a w środku nocy gwałtowny spadek, tak, że możesz się z tego powodu budzić w nocy i możesz mieć niespokojny sen, a wtedy na pewno się nie wyśpisz.

Po drugie

Nie oglądaj telewizji przed snem. Nawet nie wiesz jak wiadomości albo ulubiony serial źle wpływa na spokojny sen. Lepsza od telewizora jest dobra książka czy magazyn, który pomoże Ci się zrelaksować i zapomnieć o przebytym dniu.

Po trzecie

Nie pracuj tuż przed snem, a już na pewno nie zabieraj jej ze sobą do łóżka. Nie ma nic gorszego niż intensywna praca umysłu tuż przed snem. Koniec z pracą na co najmniej dwie godziny przed pójściem spać.

Po czwarte

Aby lepiej spać obniż spożycie kofeiny na po południu, czyli najlepiej wystrzegaj się kawy i herbaty co najmniej od godziny 15. Dzięki temu, zwiększona jej ilość nie uderzy Ci do głowy i spokojnie zaśniesz o 10 wieczorem.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment